Leverantörerna prioriterar fel (ComputerSweden, 2002) Programföretagen ger inte kunderna vad de behöver utan vad de vill ha. Rädslan för att ändra i kundernas sätt att arbeta cementerar företagen. Det säger management- och logistikgurun Eli Goldratt. Programleverantörerna prioriterar helt fel. De är för rädda för att tvinga fram effektiviseringar hos kunderna. Orsaken är att programföretagen ger kunderna vad de tror sig behöva. Detta är nästan alltid något helt annat än vad kunderna verkligen behöver. Salvan kommer från managementgurun Eli Goldratt, som var på Sverigebesök i förra veckan. – Programleverantörer och kunder måste tänka om. I dag styrs företagen med olika mätsystem som leder kunden vilse, säger Eli Goldratt. Trenden går mot allt mer komplicerade metoder och system. Några exempel är just-in-time, total quality management och balanserade styrkort. Samtidigt växer affärssystemen över alla bräddar. – Mångmiljardbelopp investeras i affärssystem som kräver enorma resurser. Sedan kommer besvikelsen, när allt inte fungerar som tänkt. Kunderna börjar hoppas på nästa managementfluga, som ofta är en ny pusselbit i samma ofullständiga pussel, säger Eli Goldratt.
Prioritera rätt Eli Goldratt har en doktorsexamen i fysik. Den bakgrunden genomsyrar hans tänkande: – I fysiken kan du doktorera med en avhandling som är fyra sidor lång. Enda kravet är att du ska skriva något som är så smart att alla andra fysiker undrar hur de kunde missa det. En till synes enkel lösning på ett extremt komplicerat problem, säger Eli Goldratt. Hans teorier är i dag välkända inom logistiken. Grunden är att varje företag består av olika delsystem. I dessa finns restriktioner som gör att systemet inte fungerar optimalt. En företagsledares eller en IT-chefs jobb blir att lösa problem som består av restriktioner. – Detta kräver oerhört bra och exakta mätmetoder. Men företagen mäter på fel sätt. De utgår från balanserade styrkort och andra komplicerade mätinstrument. Där finns tiotals olika variabler som ingen kan hålla reda på. – Följden blir vilsna företag som inte förstår sina egna behov. De tror att komplicerade problem kräver komplicerade lösningar, när det i själva verket är tvärtom. Ju mer komplicerat problem man har, desto enklare måste lösningen vara
Dell praktexempel Bästa exemplet på företag som har lyckats med enkla koncept är Dell. – Dell har växt från ingenting till en jätte på fem år. Utan unik teknik, men med en smart affärsidé som bygger på logistik. Allt handlar om att tänka enkelt och smartare än konkurrenterna, säger Eli Goldratt. – Nästa stora managementfluga handlar om att mäta exakt. Att hitta nya mått, som med hjälp av kraftfulla datorer mäter tid, pengar och resurser i logistiksystemen. Till skillnad från många andra modeflugor blir detta en bestående trend eftersom mätningarna faktiskt skapar värde.
Eli Goldratt – guru
|